FANDOM

W poprzedniej odsłonie Europa Song Contest triumfowała reprezentantka Algierii, Zaho i właśnie ten afrykański kraj otrzymał prawo do zorganizowania kolejnej, trzynastej edycji, której tematem tym razem były piosenki pochodzące z filmów i seriali.

OrganizacjaEdytuj

Telewizja algierska EPTV podeszła do swego zdania dokładnie i postanowiła publikować informacje o organizacji stopniowo oraz w odcinkach.

Pierwszego dnia po potwierdzeniu chęci zorganizowania konkursu, nadawca wydała oświadczenie, iż o bycie miastem-gospodarzem starają się Algier (stolica państwa), Oran oraz Konstantyna, a każda z trzech kandydatur zostanie wewnętrznie rozpatrzona przez specjalnie powołane do tego komisje, które zanalizują wszystkie plusy i minusy każdej z lokacji.

Dzień później ogłoszono, że decyzją członków komisji na miejsce, w którym odbędzie się finał, wybrano Algier, a także znajdującą się w nim halę Opera d'Alger. Jest ona w stanie pomieścić 1400 osób. Zaprezentowano również oficjalne logo i slogan edycji filmowej. Jej hasłem zostało A..., czyli pierwsza litera alfabetu arabskiego i łacińskiego. Ma ono symbolizować początek wszystkiego, początek muzyki, która nigdy się nie skończy — muzyki, która swoje źródło będzie miała w Algierii i rozprzestrzeni się na całą Europę, a potem świat.

W dniu trzecim podano ostatnie informacje. Do poprowadzenia show zostały wytypowane Zahera „Zaho” Darabid, która wygrała poprzednią edycję oraz piosenkarka Souad Massi. W Opening Act'cie zaplanowano występ pierwszej z prowadzących wraz ze swoim zwycięskim utworem „Comme tous les soirs”. Podczas liczenia głosów z kolei po raz kolejny wystąpiła Zaho, wykonując nowy singiel „Bonne Nouvelle”. Zaprezentowano także tradycyjny algierski taniec Zama Zama.

Kraje uczestnicząceEdytuj

W widowisku wzięło udział dziewiętnaście państw — o jedno więcej niż w poprzedniej edycji. Nikt nie zadebiutował ani nie zrezygnował, za to do gry powróciła Islandia. Spodziewano się także debiutu Hiszpanii, która zyskała prawo do uczestniczenia w konkursie, jednak ostatecznie do niego nie doszło.

Finał Edytuj

Najlepszym konkursowym utworem okazała się propozycja z Niemcy NiemiecMy Heart Will Go On z głośnego filmu Titanic z 1997 roku. Ballada brawurowo wykonana przez kanadyjską piosenkarkę Céline Dion (zwyciężczynię Konkursu Piosenki Eurowizji 1988) zdobyła 67 punktów. 8 mniej, czyli 59 wywalczył z kolei reprezentant Bułgaria Bułgarii, Sam Smith, który zaprezentował kompozycję pt. „Writing's On The Wall” promującą film Spectre. Podium zamknęła Ukraina Ukraina, która wystawiła duet polskich artystów Edyty Górniak i Mieczysława Szcześniaka z utworem „Dumka na dwa serca”.

W trzynastej edycji został także pobity niechlubny rekord braku głosów —  swojej punktacji nie przekazało pięć krajów (Islandia, Portugalia, Estonia, Norwegia i Armenia), przez co wszystkie z nich zakończyły rywalizację na pięciu ostatnich miejscach.

L.P. Państwo Artysta Utwór Język Miejsce Punkty
1. Polska Polska Jen Titus Oh Death angielski 9 46
2. Gruzja Gruzja Limahl Never Ending Story angielski 14 24
3. Estonia Estonia Kehlani Gangsta angielski 17 17,5
4. Wyspy Owcze Wyspy Owcze Lorde Yellow Flicker Beat angielski 8 48
5. Szwecja Szwecja Lena Wild & Free angielski 10 39
6. Anglia Anglia Hans Zimmer & Lisa Gerrard Now We Are Free angielski 5 54
7. Wyspy Alandzkie Wyspy Alandzkie Mitski Miyawaki Diamonds & Pearls angielski 13 32
8. Grecja Grecja Shakira Try Everything angielski 6 50
9. Bułgaria Bułgaria Sam Smith Writing's On The Wall angielski 2 59
10. Armenia Armenia Jessie J Sexy Silk angielski 19 6,5
11. Portugalia Portugalia GEMS W/ou angielski 16 18,5
12. Niemcy Niemcy Céline Dion My Heart Will Go On angielski 1 67
13. Ukraina Ukraina Edyta Górniak & Mietek Szcześniak Dumka na dwa serca polski 3 57
14. Algieria Algieria Selena Gomez Kill Em With Kindness angielski 11 39
15. Finlandia Finlandia Evanescence Bring Me To Life angielski 7 48
16. Francja Francja Adele Skyfall angielski 4 57
17. Norwegia Norwegia Hetalia England's Demon Summoning angielski 18 15,5
18. Belgia Belgia Ofelia I Will Meet You There angielski 12 35
19. Islandia Islandia Alexander Rybak Into a fantasy angielski 15 20,5
Lista edycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
41 42 43 44 45 46 47 48 49 50