FANDOM

40. edycja Europa Song Contest odbędzie się w Gandawie, Belgia. Zwycięzca poprzedniej edycji - Maroko - nie miało możliwości zorganizowania kolejnej odsłony konkursu, dlatego przekazało prawa do organizacji państwu, które zajęło 2 miejsce w 39. edycji. Tym państwem była Belgia, która przyjęła prawa do organizacji 40. edycji.

Organizacja

40. edycja Europa Song Contest odbędzie się w Gandawie (nld. Gant, ang. Ghent, fr. Gand), stolicy Flandrii Wschodniej, jednej z prowincji Belgii. Flandria Wschodnia leży na północy w kraju, w Regionie Flamandzkim. Dominującym językiem tutaj jest niderlandzki. To piękne miasto położone jest nad dwoma rzekami Leie i Skada, a poprzez kanał Terneuzen ma dostęp do Morza Północnego. Od pierwszego spojrzenia urzeka swoim pięknem, zabytkami i panującą tam atmosferą.

Hasło przewodnie tej edycji konkursu brzmi Let's sing this song that we wrote. Pochodzi z utworu, który zwyciężył poprzednią edycję. Hasło ma mówić o tym, żeby cieszyć się muzyką, samemu ją tworzyć i śpiewać to, co zostało wykreowane. Stawia na własny styl, własną inspirację i nie pozwala na negowanie innych utworów.

Miejsce, w którym odbędzie się konkurs to Flanders Expo. To wielofunkcyjna arena i centrum konferencyjne zlokalizowane w Gandawie. Została założona w 1986 roku i oficjalnie otwarta w maju 1987 roku. Służy jako miejsce organizacji wielu wydarzeń, w tym koncertów, wystaw, targów i sportu. To największa hala eventowa w regionie Flandrii i druga co do wielkości w Belgii. Jest w stanie pomieścić około 13 tysięcy osób. 

Konkurs poprowadzą  Cécile de France - belgijska aktorka filmowa i teatralna oraz Loïc Nottet - belgijski piosenkarz i tancerz, zdobywca drugiego miejsca w trzeciej edycji programu The Voice Belgique i czwartego miejsca dla Belgii w 60. Konkursie Piosenki Eurowizji.

Green Room znajdzie się pod opieką Blanche, belgijską piosenkarką i autorką tekstów, uczestniczką piątej edycji programu The Voice Belgique, oraz reprezentantką Belgii w 62. Konkursie Piosenki Eurowizji.

40. edycję Europa Song Contest otworzy zwyciężczyni poprzedniej edycji – Ieva Zasimauskaitė z utworem Kol myliu, który jest litewskojęzyczną wersją When We’re Old. o niej na scenie pojawi się gospodarz Green Room’u, czyli Blanche z najnowszym singlem Wrong Turn.

Zaraz po rozpoczęciu głosowania, sygnalizowanego przez prowadzące, i pierwszym skrócie piosenek, na scenie pojawi się Charlotte, która reprezentowała Belgię w 37. edycji Europa Song Contest.  Wykona ona Fuis, swój najnowszy singiel. Po tym występie zostanie po raz kolejny zaprezentowany skrót wszystkich piosenek biorących udział w Konkursie. Następnie na scenie zaprezentuje się Stromae, który wykona Tous Les Mêmes. Po zakończeniu głosowania pojawi się specjalny gość konkursu. Będzie to brytyjska wokalistka Paloma Faith, która wykona swoją wersję utworu Make Your Own Kind of Music. Utwór i występ będą nawiązaniem do hasła przewodniego bieżącej edycji. Następnie podane zostaną głosy i tym samym poznamy zwycięzcę 40. edycji Europa Song Contest!

Kraje uczestniczące

W 40. edycji Europa Song Contest udział wzięło 23 państwa. Do stawki powróciły Szwajcaria, Ukraina oraz niedawno zwycięska Islandia. Zrezygnowała jedynie Irlandia prawdopodobnie z powodu słabych rezultatów.

Finał

L.P. Państwo Artysta Utwór Język Miejsce Punkty
1. Wyspy Owcze Wyspy Owcze Dotter Evolution angielski 1 116
2. Rosja Rosja Steindi The Hardest Karaoke Song in the World angielski/islandzki 19 33
3. Rumunia Rumunia Alan Walker Faded angielski 16 42
4. Szkocja Szkocja Julie Bergan All Hours angielski 9 57
5. Włochy Włochy Kasia Moś & Norma John Wild Eyes angielski 11 49
6. Norwegia Norwegia Elsa & Emilie Run angielski 10 52
7. Tunezja Tunezja Rökkurró Sjónarspil islandzki 17 40
8. Wyspy Alandzkie Wyspy Alandzkie Kadie Elder First Time He Kissed a Boy angielski 18 35
9. Maroko Maroko Zara Larsson Ain't My Fault angielski 4 83
10. Dania Dania Sigrid Strangers angielski 5 77
11. Portugalia Portugalia Alexander Rybak Superhero rosyjski 13 47
12. Finlandia Finlandia Måns Zelmerlöw Fire In the Rain angielski 6 68
13. Ukraina Ukraina Bendik Kriger norweski 7 68
14. Turcja Turcja Basshunter Angel In The Night angielski 22 22
15. Belgia Belgia Paul Rey What Good is Love angielski 23 22
16. Szwecja Szwecja Samir & Viktor Put Your Hands Up för Sverige szwedzki/angielski 15 43
17. Azerbejdżan Azerbejdżan Amaranthe Maximize angielski 14 46
18. Szwajcaria Szwajcaria Arash & Helena Dooset Daram angielski 12 49
19. Węgry Węgry GRANT Waterline angielski 2 97
20. Islandia Islandia Vaz Sunshine angielski 20 31
21. Łotwa Łotwa ABBA The Winner Takes It All angielski 21 22,5
22. Polska Polska Sabaton Inmate 4859 angielski 8 66
23. Francja Francja Susanne Sundfør Kamikaze angielski 3 88
Lista edycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
41 42 43 44 45 46 47 48 49 50
51 52 53 54 55 56 57 58 59 60