FANDOM

Ósma edycja Europa Song Contest została zorganizowana przez holenderskiego nadawcę Nederlandse Omroep Stichting (NOS), dzięki wygraniu poprzedniej przez reprezentantkę tego kraju, Emmę.

OrganizacjaEdytuj

Na miejsce, w którym odbyło się widowisko, wybrano stolicę państwa — Amsterdam oraz halę Amsterdam ArenA zdolną pomieścić nawet 51 tysięcy widzów. Hasłem edycji z kolei zostało Music Is Love.

Do poprowadzenia finału zostali wytypowani byli reprezentanci Holandii podczas Konkursu Piosenki Eurowizji — Douwe Bob (wokalista solowy, 11. miejsce w 2016), Ilse DeLange (członkini grupy The Common Linnets, 2. miejsce w 2014) oraz odpowiedzialna za Green Room Edsilia Rombley (solowa wokalistka, 4. miejsce w 1998 i 21. w półfinale w 2007).

Podczas widowiska wystąpiły m.in.: członkinie trio O'G3NE ze swoim utworem „Lights and Shadows”, z którą reprezentowały kraj podczas Konkursu Piosenki Eurowizji 2017 i zwyciężczyni poprzedniej edycji - Emma - z nową piosenką „Quando Le Canzoni Finiranno”. Zaproszono także gwiazdę światowego formatu — amerykańską piosenkarkę Miley Cyrus, która wykonała swój hit „Malibu”.

Kraje uczestnicząceEdytuj

W ósmej odsłonie konkursu udział wzięło 19 państw. Po przerwie w jednej edycji powróciła Estonia oraz Białoruś. Serbia z powodu kilku komplikacji u nadawcy nie mogła wziąć udziału w 8. edycji Europa Song Contest.

Finał Edytuj

Po dziewiętnastu występach przedstawicieli różnych państw oraz emocjonującym głosowaniu grand prix ostatecznie powędrowało do Wyspy Owcze Wysp Owczych, które reprezentowała znana w tym kraju wokalistka Greta Svabo Bech oraz towarzyszący jej włoski pianista i kompozytor Ludovico Einaudi. Duet zaprezentował utwór pt. Circles i zdobył za niego łącznie 96 punktów. Tuż za nimi uplasowała się uważana za jedną z faworytek do wygranej - Loreen reprezentująca Finlandia Finlandię (która zresztą brała już niegdyś udział w Europa Song Contest i triumfowała w drugiej edycji w barwach Szwecji). Trzecie miejsce zdobył zaś amerykański zespół PVRIS występujący w barwach Albania Albanii.

Rosja, którą reprezentowała pochodząca z Polski piosenkarka Sarsa, miała nieszczęście zakończyć rywalizację na ostatniej pozycji z jedynie 19 punktami na koncie. Jak w prawie każdej edycji znalazły się też państwa, które nie oddały swoich głosów — były to Estonia i Norwegia. Kraje te w rezultacie uzyskały odpowiednio siedemnastą i osiemnastą lokatę.

L.P. Państwo Artysta Utwór Język Miejsce Punkty
1. Belgia Belgia i-La Hungry angielski 12 39
2. Ukraina Ukraina Lana Del Rey Born To Die angielski 6 60
3. Anglia Anglia Florence + The Machine What Kind Of Man angielski 14 34
4. Włochy Włochy Lena If I Wasn't Your Daughter angielski 9 56
5. Wyspy Owcze Wyspy Owcze Greta Svabo Bech & Ludovico Einaudi Circles angielski 1 96
6. MacedoniaMacedonia Sia Chandelier angielski 11 53
7. Rosja Rosja Sarsa Volta polski 19 17
8. Bułgaria Bułgaria Tayanna Осень ukraiński 7 59
9. Polska Polska Rita Dakota Полчеловека białoruski 5 63
10. Albania Albania PVRIS Heaven angielski 3 73
11. Finlandia Finlandia Loreen My Heart Is Refusing Me angielski 2 79
12. Estonia Estonia Julia Michaels Issues angielski 17 20,5
13. Białoruś Białoruś Dua Lipa Last Dance angielski 10 54
14. Holandia Holandia Maggie Lindemann Pretty Girl angielski 16 29
15. Dania Dania Halestorm Love Bites angielski 8 58
16. Islandia Islandia Fazerdaze Lucky Girl angielski 15 34
17. Irlandia Irlandia Oonagh Gäa niemiecki 4 67
18. Norwegia Norwegia Dalriada Táltosének węgierski 18 18,5
19. Szwecja Szwecja Laleh Colors angielski 13 38
Lista edycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30