FANDOM

Jako iż Wyspy Owczy triumfowały w ósmej edycji Europa Song Contest, to kolejna odsłona konkursu trafiła właśnie tam, a jej organizacji podjął się farerski nadawca Sjónvarp Føroya.

OrganizacjaEdytuj

Widowisko odbyło się w centrum kulturalnym Nordic House (Norðurlandahúsið) w stolicy, a jednocześnie największym mieście archipelagu - Tórshavn. Na jego slogan wybrano zaś Discover the unknown, które ma na celu zachęcenie do odkrywania tego, co nowe czy nieznane.

Finał poprowadzili Jón Tyril (muzyk i menadżer muzyczny) i Laila av Reyni (projektantka mody, piosenkarka i kompozytorka). Green Room'em zajął się z kolei Heiðrik á Heygum - reżyser, kompozytor oraz piosenkarz.

Konkurs otworzyła triumfatorka poprzedniej edycji, Greta Svabo Bech, która zaprezentowała dwie piosenki: zwycięskie „Circles” i nowy singiel „Shut Up & Sing”. W interwale wystąpili zaś: wokalistka Eivør (reprezentantka Wysp Owczych podczas trzeciej edycji Europa Song Contest) oraz chór Xperiment pod kierownictwem Sigrið Sivertsen.

Kraje uczestnicząceEdytuj

Tym razem rywalizacji podjęło się 17 krajów. Po krótkiej przerwie do stawki konkursowej powróciła Serbia, jednak zrezygnowały przy tym Białoruś, Estonia i Norwegia. Nie zadebiutowało żadne nowe państwo.

Finał Edytuj

W finale triumfowała przedstawicielka Finlandia Finlandii, Jenni Vartiainen, która za piosenkę pt. Missä muruseni on otrzymała łącznie 88 punktów (w tym 3 maksymalne noty). Warto także dodać, że głosowały na nią prawie wszystkie państwa i nie otrzymała żadnych punktów jedynie od Macedonii (nie licząc Danii, która w ogóle nie przekazała głosów). Zaraz za Finlandią uplasowała się reprezentowana przez Natalie i jej singiel "Boom" Belgia Belgia z 77 punktami na koncie, a trzecie miejsce przypadło Szwecja Szwecji, w której barwach wystąpiła Mariette z piosenką "A Million Years".

Ostatnią lokatę zdobyła Ukraina, która wysłała do Tórshavn zespół TIK. Swoich głosów nie doniosła Dania i z tego też powodu zajęła niskie, piętnaste miejsce.

L.P. Państwo Artysta Utwór Język Miejsce Punkty
1. Szwecja Szwecja Mariette A Million Years angielski 3 71
2. Rosja Rosja Sasha Holiday Chameleon angielski 8 57
3. Włochy Włochy Giorgia Credo włoski 4 70
4. Polska Polska Kasia Kowalska Dlaczego Nie polski 7 62
5. Dania Dania Marie Key Uopnåelig duński 15 26
6. Belgia Belgia Natalie Boom angielski 2 77
7. Albania Albania Argjentina Ramosaj Pse albański 13 39
8. MacedoniaMacedonia Aleksandra Janeva Vo tvojot svet macedoński 14 35
9. Ukraina Ukraina TIK Люби ти Україну ukraiński 17 12
10. Islandia Islandia AFK Wasting My Time angielski 5 66
11. Serbia Serbia Aca Lukas Volis Li Me serbski 16 20
12. Irlandia Irlandia Ronan Keating Fires angielski 10 56
13. Anglia Anglia Depeche Mode Wrong angielski 11 53
14. Finlandia Finlandia Jenni Vartiainen Missä muruseni on fiński 1 88
15. Wyspy Owcze Wyspy Owcze HULDA Sail On angielski 12 52
16. Bułgaria Bułgaria Christiana Loizu Phoenix angielski 6 62
17. Holandia Holandia Sharon Doorson Electrify angielski 9 56
Lista edycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
41 42 43 44 45 46 47 48 49 50