FANDOM

Białoruś - państwo w Europie Wschodniej. Graniczy z Polską (na zachodzie), Litwą, Łotwą (na północy), Rosją (na wschodzie) i Ukrainą (na południu). W odróżnieniu od swoich sąsiadów nie ma dostępu do morza. Jest to największe pod względem powierzchni państwo śródlądowe w Europie.

Białoruś jest członkiem założycielem ONZ i organizacji regionalnych i subregionalnych, tj. WNP, EaWG, ZBiR i OBWE.

Białoruś jest krajem płaskim i nizinnym, pozbawionym pasm górskich. Najniższy punkt terytorium leży na 90 m n.p.m. (Niemen na granicy z Litwą), najwyższy – 346 m n.p.m. (Dzierżyńska Góra). Przeciętna wysokość powierzchni wynosi 162 m n.p.m.

Białoruś leży w strefie klimatu umiarkowanego, względnie ciepłego w porównaniu z pozostałymi obszarami Niżu Wschodnioeuropejskiego, przejściowy między klimatem morskim a kontynentalnym. Charakterystycznymi cechami są niezbyt mroźne zimy, niezbyt upalne, ale dość wilgotne lata, deszczowe jesienie i wiosny o zmiennej pogodzie. Przeważają masy powietrza atlantyckiego, zimą masy powietrza arktycznego mogą wywołać spadki temperatur do −44 °C, latem masy powietrza zwrotnikowego przynoszą suszę i upały.

Białoruś ma dwa oficjalne języki urzędowe – białoruski i rosyjski. Według spisu 2009 tak Białorusini, jak i mniejszości narodowe w domu mówią najczęściej po rosyjsku.

Historia udziałów Edytuj

3. LOBODA Sluchaynaya rosyjski 10 56
4. Of Monsters and Men Little Talks angielski 4 78
5. Alexander Rybak Europe's Skies białoruski 2 94
6. Mandaryna Ev'ry Night angielski 5 56
Brak reprezentanta w 7. edycji
8. Dua Lipa Last Dance angielski 10 54
41. MNEK ft. Hailee Steinfeld Colour angielski 15 19
42. Demi Lovato Sober angielski 4 83
43. IOWA 140 rosyjski 4 79