FANDOM

Czechy - państwo śródlądowe w Europie Środkowej. Od północy graniczy z Polską, od zachodu i północnego zachodu z Niemcami, od południa z Austrią, a od wschodu ze Słowacją. Stolicą i największym miastem Czech jest Praga. Kraj składa się z trzech historycznych krain – Czech właściwych, Moraw i czeskiej części Śląska. Na powierzchni 78 866 km² żyje ponad 10,5 mln osób, z czego 94% to Czesi.

Państwo czeskie dzieli się na czternaście krajów. Czechy są republiką parlamentarną, demokratycznym państwem prawa o liberalnym systemie rządów, opartym na swobodnej rywalizacji partii i ruchów politycznych.

Czechy są członkiem wielu organizacji międzynarodowych, m.in. ONZ, Unii Europejskiej, NATO, strefy Schengen, Rady Europy, OECD i Grupy Wyszehradzkiej.

Większość terytorium Czech zajmują tereny wyżynno-górskie Masywu Czeskiego. Jest on otoczony z trzech stron górami: Sudetami (Śnieżka 1603 m n.p.m.), Rudawami (Klínovec 1244 m n.p.m.), Lasem Czeskim (1042 m n.p.m.) i Lasem Bawarskim (Szumawą).

W Czechach panuje klimat umiarkowany ciepły, ze średnią temperaturą w styczniu –1 do –3 °C, a w lipcu 18-19 °C. Średnia roczna suma opadów to 500–700 mm. Na terenach górskich panuje klimat ostry ze średnią temperaturą roczną ok. 4 °C i opadami rzędu 1200 mm.

Historia udziałów Edytuj

17. Queen Show Must Go On angielski 4 93
18. Isa I Will Wait angielski 18 32
19. Helena Vondráčková Malovaný džbánku czeski 4 62
20. Emma Drobná Words angielski 6 61
21. Lord Huron The Night We Met angielski 15 35
22. Blue Tears Band Song Of Myself: Movement 1 angielski 9 48
23. Tereza Kerndlová Přísahám czeski 11 41
24. Skubas Nie mam dla Ciebie miłości polski 18 22
25. Kristína Zradila nás chémia słowacki 15 37
26. Krzysztof Krawczyk & Edyta Bartosiewicz Trudno Tak polski 17 34
27. Slza Pouta czeski 12 45
28. Terrific Sunday Bałtyk polski 17 25
Brak reprezentanta w 29. edycji
30. Zayn & Sia Dusk Till Dawn angielski 12 49