FANDOM

Edyta Górniak - (urodzona 14 listopada 1972 roku) polska piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów, producent i reżyser, aktorka musicalowa. Została odznaczona medalem "Zasłużeni Kulturze Gloria Artist".

Życie

Urodziła się w rodzinie polsko-romskiej, jako córka Jana Górniaka i Grażyny Górniak-Jasik. Jej ojciec grał na gitarze w zespole Dona Wasyla. Porzucił rodzinę, gdy Edyta miała 5 lat.

Ukończyła technikum ogrodnicze w Prószkowie. Następnie podjęła naukę w technikum ogrodniczo-pszczelarskim, jednak porzuciła ją w trzeciej klasie, na rzecz musicalu "Metro".

Jej pierwszym mężem był Dariusz Krupa, którego poślubiła 11 listopada 2005 roku. Z tego związku pochodzi jej syn - Allan. Pięć lat później rozwiodła się i poślubiła prawnika, Piotra Schrammana. 27 czerwca 2014 oświadczyła, że ich związek został zakończony. 

Obecnie mieszka w Los Angeles.

Kariera

Od 1986 prowadziła zespół muzyczny System B, z którym występowała na dyskotekach studenckich. Podczas przeglądu zespoół w opolskim domu kultury, młodą wokalistkę dostrzegła Elżbieta Zapendowska, która zaproponowała jej lekcje wokalne. W 1989 roku Edyta zadebiutowała w programie telewizyjnym "Śpieważ każdy może" z piosenką "Stop".  Rok później wzięła udział w koncercie "Debiuty" w ramach XXVI Krajowego Festiwalu Polskiej Muzyki w Opolu, na którym otrzymała wyróżnienie za wykonanie piosenki "Zły chłopak". Następnie wzięła udział w przesłuchaniu do musicalu "Metro", w którym ostatecznie znalazła się w głównej obsadzie. W 1992 roku pojechała wraz z resztą obsady na Brodway.

W 1993 roku nagrała dwie piosenki z Piotrem Rubikiem do filmu "Pajęczaki". Rok później reprezentowała Polskę w 39. konkursie Eurowizji z piosenką "To nie ja". Po przylocie do Dublina, Górniak zachorowała na zapalenie krtani i tchawicy, przez co miała problem z zaśpiewaniem podczas prób. W trakcie próby generalnej, transmitowanej do wszystkich państw oraz lokalnych komisji jurorskich, Górniak zdecydowała się śpiewać po angielsku, gdyż łatwiej jej tak było przetrwać ból gardła. Spotkało się to z ostrą krytyką, gdyż było to sprzeczne z zasadami konkursu, według których uczestnicy powinni śpiewać propozycje w swoim ojczystym języku. Mimo to, ostatecznie wystąpiła w konkursie bez większych problemów. Zajęła drugie miejsce, a piosenka "To nie ja" okazała się największym przebojem 1994 roku.

Przez krytyków muzycznych, Edyta często porównywana jest do Whitney Huston, Céline Dion, Violetty Villas i Mariah Carey.

W 2006 roku promowała Radio Zet wraz z Borysem Szycem. W 2009 wzięła udział w kamapni reklamowej promują redukcję emisji dwutlenku węgla i zużycia wody.

Historia udziałów

13. edycja Ukraina Ukraina Dumka na dwa serca[1] polski 3 57

Przypisy

  1. Utwór nagrany wraz z Mietkiem Szcześniakiem