FANDOM

Izrael - państwo na Bliskim Wschodzie położone w Azji Zachodniej na wschodnim brzegu Morza Śródziemnego. Graniczy na północy z Libanem, na północnym wschodzie z Syrią, na wschodzie z Jordanią i na południowym zachodzie z Egiptem. Przylega do niego również Palestyna, czyli Zachodni Brzeg oraz Strefa Gazy kontrolowane przez tymczasową strukturę administracyjną: Palestyńskie Władze Narodowe zwane potocznie Autonomią Palestyńską. Zewnętrzne granice Palestyny są kontrolowane przez władze izraelskie.

Izrael pomimo stosunkowo małej powierzchni jest dość zróżnicowany demograficznie. W populacji liczącej 7,66 miliona większość stanowią Żydzi (75%)[3]. Drugą co do wielkości grupę stanowią Arabowie (20%). Mniejszą grupą etniczną są Samarytanie. Pod względem wyznaniowym w Izraelu występuje duże zróżnicowanie – obok żydów mieszkają również muzułmanie (Arabowie), chrześcijanie i druzowie, jak również inne mniejsze grupy religijne.

Izrael jest krajem trzech zasadniczych klimatów, rozciągniętych południkowo: klimat śródziemnomorski, umiarkowany oraz tropikalny.

Izrael cechuje ogromne bogactwo różnorodnych form życia roślinnego i zwierzęcego.

Historia udziałów Edytuj

16. IMRI I Feel Alive angielski 20 17
17. Selda Bagcan Cifte Ciftetelli jidysz 19 23
18. Anton Hagman Kiss You Goodbye angielski 24 38