FANDOM

Liban - państwo w zachodniej Azji, na obszarze Bliskiego Wschodu, nad Morzem Śródziemnym graniczące z Syrią i Izraelem.

Liban jest krajem górzystym, gdzie w zachodniej części leżą silnie zdyslokowane góry Liban, zbudowane z wapieni. Góry te cechują się licznym występowaniem zjawisk krasowych, a najwyższy szczyt tychże gór – Kurnat as-Sauda wznosi się na 3083 m n.p.m. i jest najwyższym szczytem kraju.

Liban leży w strefie klimatu podzwrotnikowego o jego łagodnej odmianie jaką jest odmiana śródziemnomorska. Lata w Libanie są co prawda gorące i na ogół suche, to wiosna i jesień są porami łagodnymi, i podobnie jest także w przypadku zimy, gdzie tylko w górach jest ona surowa. Na terenach górzystych występują wtedy obfite opady śniegu.

Świat zwierząt jest ubogi i należy do Regionu Śródziemnomorskiego. W Libanie istnieje duży udział ssaków europejskich jak daniel, dzik, sarna i żbik. Faunę afrykańską reprezentują góralki abisyńskie i szakale złociste. Do ptaków pospolitych w Libanie należą kuraki i drapieżne, na wybrzeżu zaś ptactwo morskie. Liban jest sezonowo odwiedzane przez różne gatunki ptaków migrujących z na północ i z powrotem do Afryki jak na przykład bociany.

Gleby są na ogół ubogie co wiąże się nie tylko z obecnością masywów górskie, ale i masowym wyrębem cedrowych lasów, jakie niegdyś porastały Liban.

Historia udziałów Edytuj