FANDOM

Lwów - miasto na Ukrainie, stolica obwodu lwowskiego. Położony nad rzeką Pełtwią. Jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, węzłem kolejowym, drogowym i lotniczym. Został założony w ok. 1250 roku przez króla Daniela I Halickiego, natomiast prawa miejskie uzyskał w 1356, gdy wchodził w skład Rzeczpospolitej.

Miasto jest jednym z najważniejszych centrum kultury i nauki Ukrainy. To właśnie tam działa Uniwersytet Lwowski, Politechnika Lwowska, Lwowska Galeria Sztuki, Teatr Wielki i Polski Teatr Ludowy. Starówka zostałała wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1998 roku.

GeografiaEdytuj

Lwów położony jest na skraju Roztocza między zlewiskiem morza Bałtyckiego, a zlewiskiem morza Czarnego. Teren miasta ma charakter pagórkowy, najwyższym punktem jest wzgórze Wysoki Zamek, wznoszące się na wysokość 409 m. Z jego szczytu zobaczyć można panoramę historycznego centrum z charakterystycznymi zielonymi dachami domów i kościołów i architekturą z różnych epok.

Lwów - mapa

Znajduje się tam wiele parków i terenów zielonych o różnym charakterze. Do najważniejszych z nich można zaliczyć Park Iwana Franki (dawniej Park Kościuszki), park kultury i rekreacji im. Bohdana Chmielnickiego, Park Stryjski (dawniej Park Jana Kilińskiego), park "Żelazna Woda", "Wysoki Zamek", "Pohulanka", Łyczakowski (położony w sąsiedztwie Cmentarza Łyczakowskiego), Zniesienie, Zamartynowski (na jego terenie leży cmentarz Zamartynowski), Cytadela, Park Studencki (miejsce w którym dokonano mordu profesorów lwowskich), oraz Park Skniłowski.

Znane miejsca we LwowieEdytuj

  • Cmenarz Łyczakowski
  • Podwórko Zabawek
  • Katedra Łacińska
  • Katedra Ormiańska
  • Kamiennica Królewska
  • Czarna Kamiennica
  • Ratusz
  • Pałac Lubomirskich
  • Kopiec Unii Lubelskiej
  • Pałac Potockich
  • Opera Lwowska
  • Teatr Skarbkowski
  • Browar Lwowski
  • Skansen Gaj Szewczenki
  • Więzienie przy Łąckiego
  • Podziemia Lwowa