FANDOM

Moskwa - stolica Rosji i największe miasto tego kraju. Jest także największym miastem Europy. Jeden z najważniejszych ośrodków politycznych, gospodarczych, kulturowych, religijnych, finansowych, edukacyjnych, komunikacyjnych oraz turystycznych Rosji.

Miasto jest obecnie jednym z najważniejszych ośrodków finansowych świata. W rankingu miast światowych pod względem kosztów życia Moskwa zajęła w 2006 pierwsze miejsce jako najdroższe miasto świata, w 2009 była trzecia. W rankingu miast światowych miesięcznika „Forbes” Moskwa zajęła w 2011 po raz kolejny z rzędu pierwsze miejsce pod względem liczby zamieszkujących ją miliarderów (79 osób). Wcześniej, w 2009, w rankingu tym przejściowo z pierwszego spadła na trzecie miejsce.

GeografiaEdytuj

Moskwa położona jest nad rzeką Moskwą w Europie Wschodniej, na pograniczu Grzędy Smoleńsko-Moskiewskiej, Równiny Moskiewsko-Ockiej i Niziny Mieszczorskiej. Miasto zajmuje 2511 km², z czego 877 km² znajduje się wewnątrz otaczającego miasto pierścienia obwodnic MKAD.

W Moskwie panuje klimat kontynentalny wilgotny z krótkim, ciepłym latem i długą, mroźną zimą; średnia temperatura w lipcu wynosi +19,2 °C, a w styczniu –6,5 °C. Roczna suma opadów wynosi 600–800 mm z maksimum w okresie letnim.

Zabytki i miejsca warte odwiedzeniaEdytuj

  • Kreml moskiewski
  • Plac Czerwony, a na nim m.in. Cerkiew Wasyla Błogosławionego, GUM i Mauzoleum Lenina
  • Klasztor i cmentarz Nowodziewiczy
  • Monaster Doński
  • Sobór Chrystusa Zbawiciela
  • Cmentarz Wagańkowski
  • Galeria Trietiakowska
  • Teatr Bolszoj
  • Patriarsze Prudy
  • ulice Arbat i Nowy Arbat
  • Łubianka przy placu Łubiańskim
  • Synagoga Chóralna
  • zespół pałacowy Kuskowo
  • Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie
  • Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej lat 1941–1945
  • taras widokowy na Worobiowych Gorach naprzeciwko Uniwersytetu Moskiewskiego im. Michaiła Łomonosowa