FANDOM

Wlasne panstwo
Ta strona jest artykułem państwa należącego do użytkownika Seebeek. Prosimy o nieedytowanie tej strony bez zgody tego użytkownika.

San Marino -  państwo śródlądowe w Europie Południowej stanowiące enklawę na obszarze Włoch. Stolica kraju to San Marino.

San Marino utrzymuje dyplomatyczne i konsularne stosunki z wieloma państwami europejskimi i amerykańskimi, bije własne monety, wydaje swoje znaczki pocztowe i przyznaje odznaczenia.

San Marino to jedno z najmniejszych państw Europy, mniejsze są tylko Watykan i Monako. San Marino stanowi enklawę na terytorium Włoch, granicząc na odcinku 39 km z włoskimi regionami Emilia-Romania i Marche.

Położone jest w górzystym terenie wchodzącym w skład pasma Apeninów. Najwyższy szczyt Monte Titano osiąga wysokość 749 m n.p.m. Klimat San Marino jest śródziemnomorski z ciepłym latem i łagodną zimą. Przez San Marino płyną dwie rzeki: San Marino i Marano. Rzeka San Marino jest dopływem rzeki Marecchia, a rzeka Marano ma ujście do Morza Adriatyckiego.

W mieście San Marino zachowały się średniowieczne domy, place i fortyfikacje. Gród otaczały mury obronne z licznymi bramami i basztami. Powyżej grodu na trzech wierzchołkach góry Titano zbudowano obronne zamki połączone murami.

Oprócz Watykanu jest to jedyne państwo w Europie stanowiące enklawę. San Marino wstąpiło do Rady Europy w 1988 i przewodniczyło tej organizacji w pierwszej połowie roku 1990. San Marino zostało członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1992.

Zobacz też: Miasta w San Marino.

Historia udziałów

41. Betta Lemme Bambola francuski, włoski, angielski 1 95
42. Bishop Briggs White Flag angielski 3 86
43. Chiara Galiazzo Un giorno di sole włoski 5 79
44. Josh Stanley Young Demoiselle francuski 19 36
45. Two Feet I Feel Like I'm Drowning angielski 9 60
46. BOVSKA Kaktus polski 7 67
47. Francesca Michielin Bolivia włoski 8 63
Brak reprezentanta w 48. edycji
49.
50.

Konkursy zorganizowane w San Marino