FANDOM

Wyspy Alandzkie - archipelag i jednostka administracyjna Finlandii, położony na Morzu Bałtyckim u wejścia do Zatoki Botnickiej, stanowi obszar szwedzkojęzyczny. Posiada dużą autonomię, a status wysp jest gwarantowany międzynarodowo, ostatnio przez traktat akcesyjny do Unii Europejskiej.

Łączna powierzchnia archipelagu liczącego 6757 wysp wynosi 1552,56 km², a największa wyspa Fasta Åland – 650 km². Najbardziej wysuniętą wyspą na południe jest Lillharu, na północ Hon östra, zachód Västerbådan i na wschód Stora Rödskär. Liczba ludności wynosi 28 666 (31 XII 2013). Około 60 wysp jest zamieszkanych, głównie przez ludność pochodzenia szwedzkiego, którzy stanowią 90% mieszkańców wysp. Ludność zajmuje się głównie rybołówstwem, hodowlą bydła i uprawą roli. Jedynym miastem i zarazem stolicą jest Maarianhamina (szw. Mariehamn).

Na Wyspach Alandzkich występuje całkowity zakaz manewrów wojskowych oraz zakaz przelotów samolotów lotnictwa wojskowego – obszar Wysp Alandzkich jest strefą zdemilitaryzowaną.

Dla ponad 90% mieszkańców Wysp Alandzkich ojczystym jest język szwedzki, a dla 5% język fiński. Szkoły finansowane przez rząd są szkołami szwedzkojęzycznymi.

Historia udziałów

11. Laleh Some Die Young angielski 3 76
12. Vesala Tequila fiński 10 54
13. Mitski Miyawaki Diamonds & Pearls angielski 13 32
31. The Script & will.i.am Hall of Fame angielski 11 55
32. Iggy Pop The Passenger angielski 10 53
33. Aleksanteri Hakaniemi Pane mut Sekasin fiński 12 33
34. Kaija Koo Vapaa fiński 15 30
35. Tamar Kaprelian Poison (Ari Ari) angielski/ormiański 10 40
36. Mikky Ekko What's it like now angielski 16 36
37. Robin Packalen Boom Kah fiński 21 16
38. The Royal Concept On Our Way angielski 5 90
Brak reprezentanta w 39. edycji
40. Kadie Elder First Time He Kissed a Boy angielski 18 35